Коли ми разом з товаришами по службі відзначали мій день народження на роботі, я дуже старалася, щоб всім було весело і, звичайно, смачно. На наступний день одна з колег сказала мені, що це був найкращий з свят у нашому колективі. “Не може бути!” – вирвалось у мене, хоча мені було дуже приємно почути такі слова.
На що співробітниця сказала, що я зовсім не вмію приймати компліменти. Задумавшись над цим, я вирішила почитати відповідну літературу і натрапила на книгу Ренді Патерсона під назвою “Допомога по впевненості у собі”, де він говорить про те, як правильно і неправильно реагувати на похвалу. В деяких моментах я без праці побачила власні мінуси в цьому плані.
Як відхиляють компліменти?
Ось список, запропонований Ренді Патерсоном, що стосується реакції деяких людей на компліменти. Що ж вони роблять?
- Ігнорують компліменти, переводячи розмову на іншу тему.
- Відкидають їх.
- Вступають у суперечку.
- Займаються самознищенням.
- Висловлюють сумніви.
- Видають зустрічну похвалу.
- Вимагають підтвердження.
- Знецінюють.
- “Переводять стрілки” на заслуги когось іншого.
Я зробила висновок, що в моєму випадку, коли я у відповідь на похвалу колеги влаштованого мною дня народження сказала: “Не може бути”, я висловила сумнів.
Чому уникають компліментів?
Патерсон розглядає такі причини, за якими люди неправильно реагують на компліменти.
- Бояться здатися пихатими.
- Прагнуть відновити рівновагу, щоб не принизити співрозмовника.
- Не хочуть бути зобов’язаними.
- Мають низьку самооцінку.
- Шукають таємні мотиви.
- Хочуть здаватися ще краще.
Зізнаюся, що в моєму випадку спрацював перший пункт.
На думку психологів, ухильність або заперечення компліментів ображають хвалящего. А також ставлять його в незручне становище. Так що в майбутньому йому більше не захочеться говорити вам хвалебні слова, і ви позбавите себе приємних відчуттів. А ще ваша поведінка в кінцевому підсумку може знизити вашу цінність.
Як приймати компліменти?
По-перше, завжди потрібно подякувати співрозмовника. Але, сказавши “спасибі”, аж ніяк не варто цим обмежуватися. Слід посилити подяку, пояснивши, як багато значить для вас комплімент. Ось кілька прикладів:
- “Я радий, що все вийшло так добре”.
- “Мені дуже приємні ваші слова”.
- “Чудово, що мені вдалося допомогти”.
- “Ваш комплімент для мене досить значний”.
- “Я ціную, що ви зауважили мої старання”.
- “Спасибі, раніше мені такого ніхто не говорив”.
- “Дякую, тепер я буду старатися ще більше”.
- “Ви дали мені великий стимул, зазначивши мій успіх”.
- “Я відчував себе невпевненим, але ви позбавили мене від цього”.
- “Ваша похвала надихає мене”.
Так що спасибі колезі і за комплімент, і за зауваження. Я зрозуміла свої помилки і готова виправити.