Правда чоловіки схильні до точних наук, а жінки — до гуманітарних

На вибір впливає не пристрій мозку, а суспільні стереотипи.

До цих пір існує думка, що жінкам не дано займатися математикою та іншими точними науками. Зазвичай це пояснюють тим, що жіночий мозок просто влаштований «по-іншому». Або що притаманні жінкам психологічні якості більше підходять для гуманітарних дисциплін. Деякі прихильники цієї ідеї навіть виступають за роздільне навчання хлопчиків і дівчаток. Хоча достовірних наукових доказів не існує.

Дослідження, навпаки, показують, що чоловічий і жіночий мозок не так вже сильно відрізняються. «Вчені не виявили майже ніяких статевих відмінностей у дитячому мозку, — каже професор Дайана Халперн (Diane Halpern), колишній президент Американської психологічної асоціації, — за винятком того, що мозок хлопчиків більше за обсягом, а у дівчаток раніше закінчується його формування. Але ні те, ні інше не пов’язане з навчанням».

Халперн з колегами проаналізували The Pseudoscience of Single-Sex Schooling. роботи про ефекти роздільного навчання. І не знайшли підтверджень думки, що воно покращує успішність. Зате точно посилює гендерні стереотипи.

З’являється все більше доказів того, що дівчата анітрохи не гірше хлопчиків в точних науках. Майже у всіх країнах світу вони показують The Gender-Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education. однакові з хлопчиками результати, а іноді навіть випереджають їх. І тут ніяк не можна послатися на невідповідний пристрій жіночого мозку. А посилаються на нього досить часто, кажучи, що у чоловіків краще розвинене просторове мислення, а у жінок — вербальне. Проте вчені довели Sex Differences in Intrinsic Aptitude for Mathematics and Science?: A Critical Review. , що ці відмінності перебільшені.

Психолог Елізабет Спелке (Elizabeth Spelke) багато років вивчає ранні етапи людського розвитку, досліджуючи реакції немовлят і маленьких дітей. У цьому віці навколишнє культура впливає на індивіда мінімальний вплив, а рівень статевих гормонів в організмі дуже високий.

Вона не виявила у дітей статевих відмінностей в навичках, на яких будується математичне мислення.

Спелке провела безліч експериментів. Наприклад, перевірила Reorientation and Landmark-Guided Search by Young Children: Evidence for Two Systems. як чотирирічні діти орієнтуються в просторі. Кожного дитини заводили до кімнати, де розставлені три контейнери різної форми, і давали озирнутися. Потім дослідники ховали предмет в контейнері, і діти це бачили.

Далі дитині зав’язували очі і кілька разів повертали його навколо своєї осі, щоб дезорієнтувати. Коли знімали пов’язку, дитині потрібно було знайти захований предмет. У одних дітей виходило швидко заново зорієнтуватися в кімнаті, в інших немає. Але кількість успішних хлопчиків і дівчаток при цьому не сильно різнилося.

«Когнітивні здібності, що відповідають за математичне та наукове мислення, не відрізняються у хлопчиків і дівчаток, — пише Спелке. — Є загальні навички представлення предметів, чисел і простору, і діти різної статі використовують їх однаково».

Тим не менше майже у всіх країнах досі існує The Gender-Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education. гендерний розрив у сферах, пов’язаних з точними науками. Навіть у державах кшталт Фінляндії і Швеції, де рівноправність підлог сьогодні знаходиться на високому рівні. Щоб розібратися в причинах, шведські вчені опитали Will I Fit in and Do Well? The Importance of Social Belongingness and Self-Efficacy for Explaining Gender Differences in Interest in STEM and HEED Majors. старшокласників із різних міст. І прийшли до висновків, що така різниця пояснюється двома факторами.

По-перше, на вибір спеціальності впливає соціальна приналежність. Підлітки вважають, що їм буде комфортніше в тих сферах, де більше представників їх власної статі. По-друге, багато дівчинки не вірять, що зможуть досягти успіху в точних науках. Навіть ті, хто навчається нарівні з хлопчиками або навіть краще What Lies Behind Gender Inequality in Education? їх.

Хлопчики ж такої невпевненості не відчувають. Вони зазвичай вважають, що впораються і з точними, і з гуманітарними науками. А багато обирають технічні спеціальності просто тому, що вони престижніше.

Робити висновки про здібності людини, дивлячись на підлогу, — це грубе узагальнення. І чоловіки, і жінки бувають різні.

Наприклад, вербальні здібності теж не залежать від приналежності до певної статі, хоча жінкам часто приписують першість у цій сфері. Дослідники виявили Sex hormones in early infancy seem to predict aspects of later language development. , що на розвиток мовних навичок впливає співвідношення двох гормонів, естрадіолу і тестостерону, в ранньому дитинстві. Вони виробляються і в чоловічому, і в жіночому організмі.

Певна кількість цих гормонів у віці 5 місяців пов’язано з тим, наскільки добре дитина буде розуміти пропозиції в 4 роки. Звичайно, це не єдиний фактор, відповідальний за мовні навички. Але він доводить, що підлога — не той критерій, за яким варто визначати розумові здібності.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code